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Forum Français / Ressources pour l'utilisation d'un drone au Canada
« Last post by Francis Vachon on June 12, 2021, 09:20 AM »
Vous regardez la possibilité d'acheter un drone comme nouvel outil pour vos reportages et couverture photo? J'ai écris un petit guide qui pourrait vous aider à démêler le côté légal de la chose.
http://francisvachon.com/drone-lois-canada/
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Forum Français / Message du conseil d’administration du APPC
« Last post by Diana Martin on June 09, 2021, 04:37 PM »
Bonjour aux membres du APPC,

Quel tourbillon depuis que nous avons élu un nouveau conseil d’administration élargi à l’assemblée générale annuelle (AGA) du 30 mai 2021.

Je sais que beaucoup de gens se demandent qui sont Diana Martin et Linda Ritcey, votre nouvelle présidente et vice-présidente, et où ils se cachent.

Je comprends. Cela fait une minute que Linda et moi avons quitté nos postes respectifs dans les médias, et certains d’entre vous se demandent peut-être ce que nous apportons au conseil.

Linda et moi avons travaillé pour des publications quotidiennes et hebdomadaires, à la pige, sommes des photojournalistes primés et avons participé à plusieurs conseils d’administration et organismes sans but lucratif.

Nous sommes tous deux passionnés par le photojournalisme et le rôle vital qu’il joue dans l’enregistrement de l’histoire. Notre travail au APPC est de veiller à ce que, tout comme notre industrie, l’organisation continue d’évoluer et d’adopter le changement de façon positive pour nos membres.

Les photojournalistes – qu’ils travaillent comme tireurs pour un hebdomadaire, un quotidien, un métro, un magazine comme employés ou un pigiste – ont tous la même importance au sein de cette organisation.

Tout comme notre industrie a évolué rapidement au cours de la dernière décennie, nous estimons que le APPC doit aussi croître et changer pour refléter les besoins changeants de nos membres. La plupart des photojournalistes font des passes-temps pour joindre les deux bouts, s’étendent au multimédia et expérimentent des opportunités de drones dans leurs modèles d’affaires.

Que vous mettiez vos compétences au service des entreprises, de l’agriculture ou de la BIA locale, le photojournalisme ne s’arrête pas.

Nous sommes enthousiastes à l’idée d’ouvrir le APPC et ses membres à de nouvelles possibilités, peut-être déjà compromises, d’accroître la demande pour leurs compétences.

Comment on va faire ça ?

L’expérience de Linda avec les organismes sans but lucratif, le marketing, les événements et les relations publiques est un véritable atout. Diplômé du programme de photojournalisme et de relations publiques du Collège Loyalist, Linda poursuit ses études en études des médias à l’Université Trent tout en travaillant pour la Metis Nation of Ontario à titre de directrice des communications des relations communautaires.

La femme ne s’arrête jamais, et elle étudie déjà les possibilités de subventions et de commandites pour les membres du APPC.

J’apporte ma propre expérience en tant que membre fondateur du Great White North Workshop, avec un fort accent sur l’éducation et l’inspiration. Que nous soyons un nouveau tireur ou un professionnel chevronné, nous prospérons tous lorsque nous continuons à apprendre et à nous ouvrir à de nouvelles opportunités.

J’apporte de la passion, du dévouement et beaucoup de volonté de sortir des sentiers battus, de collaborer et d’être ouvert à la croissance du APPC d’une manière qui sert non seulement nos membres aujourd’hui, mais qui grandit et change pour répondre à leurs besoins à l’avenir.

Le reste du nouveau conseil (décrit ci-dessous) apporte également des compétences, une passion et une détermination uniques au APPC parce qu’il voit la valeur et le potentiel de l’avenir.

Pour que le APPC réponde aux besoins des membres, vous devez nous dire de quoi il s’agit. Nous sommes ici pour écouter, aider si nous le pouvons et trouver de nouvelles solutions si les réponses n’existent pas actuellement.

C’est un travail d’équipe, et si la première semaine est une indication, ce sont les membres qui sont mobilisés et prêts à creuser pour apporter des changements.

Nous vous remercions de votre confiance soutenue à l’égard du APPC. Nous espérons bien vous servir au cours des deux prochaines années et au-delà.


Résumé de l’AGA :

Non seulement les membres ont-ils voté en faveur de l’élargissement de notre conseil d’administration à des représentants régionaux, mais les sept postes ont aussi été comblés! Nous n’avions même pas de nominations pour chacun d’entre eux lorsque l’AGA a commencé. Parlez d’un excellent début pour un tout nouveau conseil d’administration!

Les membres du APPC ont élu Mme Diana Martin comme présidente, Mme Linda Ritcey comme vice-présidente, M. Quinn Bender comme représentante de l’Ouest, Mme Stacey Newman comme représentante de l’Est et du Centre et M. Francis Vachon comme représentant du Canada français.

Dave Chidley et l’ancien vice-président Ryan McLeod ont été élus à titre de co-trésoriers à court terme, tandis que le conseil d’administration cherche activement une personne ayant de l’expérience financière pour occuper ce poste à temps plein.

Crystal Schick prend sa place en tant que présidente des honneurs et reconnaissances, relevant Cole Burston de ses fonctions.

Ali Ledgerwood demeure le directeur général.

M. Warren Toda, le Yoda de toutes les choses du APPC et du photojournalisme, a donné suite à sa déclaration souvent entendue « c’est ma dernière année » et remet les rênes en tant qu’éditeur de site Web aux mains compétentes de M. Brent Calver.

Nous avons tous salué la légende de Chad Hipolito alors qu’il faisait ses adieux à son poste de gestionnaire du concours Clips à l’AGA. Nous espérons que les membres garderont M. Evan Buhler, le nouveau maître du clip nommé, en profondeur avec les meilleures images produites par les tireurs canadiens tout au long de l’année.

Les conservateurs des médias sociaux (alias The Rulers of APPC Instagram) sont de retour pour se venger, sous la direction de M. James Park, du MediaMixer lui-même et du sympathique réseau de médias sociaux québécois, Andrej Ivanov et Patrick Woodbury.

Nous avons de bonnes pistes sur les liaisons avec les étudiants de l’Ouest canadien, mais comme nos directeurs régionaux, nous aimerions avoir une liaison avec les étudiants de l’Est et de langue française. Veuillez communiquer avec les jeunes diplômés et les étudiants et leur faire savoir que nous voulons et apprécions leur perspicacité.

Nous sommes à la recherche d’un administrateur si vous connaissez quelqu’un avec les compétences et la passion pour l’industrie. Le bénévolat pour ce poste ne signifie pas nécessairement que vous devez être un photojournaliste. Néanmoins, nous sommes à la recherche de personnes ayant des compétences organisationnelles démesurées pour faire avancer le APPC dans la bonne direction avec beaucoup d’élan.


Chaleureusement,
Diana Martin,
Président du APPC



(Ajout de deux liens dans la première phrase - Warren Toda)
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Translation via Reverso

Chers amis et collègues,

Vous êtes invités à participer à une table ronde ce jeudi 10 juin de 18 h 30 à 20 h (HE).

L’Association des photographes de l’information du Canada, Les Photographes unis du Canada et des photographes indépendants se sont organisés pour créer un espace pour partager nos préoccupations et se réunir en tant que communauté pour commencer à concevoir des solutions.

Pour le moment, nous nous concentrerons sur deux sujets principaux, bien que nous sachions qu’il y a beaucoup d’autres questions à aborder. Nous espérons que ce sera le premier d’une longue série.

Les sujets abordés sont les suivants :

1. Soutien en santé mentale, sécurité personnelle et atténuation des risques

2. Construire un modèle économique durable.

Chacun d’eux commencera par une courte présentation exposant les défis, suivie d’un panel de quelques photographes et rédacteurs. Nous passerons ensuite, pour ainsi dire, aux questions et aux commentaires en utilisant la fonction Q et R de Zoom. D’autres instructions et détails seront communiqués au début de la table ronde.

Nous sommes heureux d’accueillir le Dr Anthony Feinstein, qui a fait un travail considérable sur les traumatismes chez les journalistes et les photojournalistes, ainsi que Jane Hawkes et Cliff Londsdale du Forum canadien sur le journalisme concernant la violence et les traumatismes pour diriger la première section.

Pour y assister, veuillez utiliser ce qui suit :


Participez à la réunion de Zoom
https://us02web.zoom.us/j/83799372644?pwd=TXp6dmxTejRESTZocTRvT1FPMHVCZz09

ID de la réunion : 837 9937 2644
Code d’accès : 593388
Un robinet mobile
+16465588656,83799372644#,,,,,*593388# US (New York)
+16699009128,83799372644#,,,,,*593388# US (San Jose)

Composez selon votre emplacement
+1 646 558 8656 US (New York)
+1 669 900 9128 US (San Jose)
+1 253 215 8782 US (Tacoma)
+1 301 715 8592 US (Washington DC)
+1 312 626 6799 US (Chicago)
+1 346 248 7799 US (Houston)
ID de la réunion : 837 9937 2644
Code d’accès : 593388
Trouvez votre numéro local : https://us02web.zoom.us/u/kd4FHu71cA
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Translation via Reverso

Chers membres,



Nous vous écrivons pour vous informer qu’Ali Ledgerwood a volontairement démissionné du poste de directeur général.

Nous respectons la profondeur de la considération qu’Ali a mise dans sa décision de démissionner et nous savons que ce n’était pas une décision facile.

La contribution d’Ali au APPC a été supérieure à celle d’une directrice générale, et nous lui sommes reconnaissants de son dévouement et de ses réalisations. Nous reconnaissons tous que le APPC n’en serait pas là aujourd’hui sans elle.

Ali a assumé beaucoup de responsabilités au cours des dernières années, dont le fardeau a eu une incidence sur le traitement efficace de certaines opérations du APPC.

À l’avenir, le Conseil d’administration élaborera un plan stratégique qui comprendra une certaine restructuration des responsabilités et des descriptions de poste claires pour les rôles de directeur exécutif, de trésorier et d’administrateur.

Nous nous efforcerons de mettre en œuvre un plan de relève transparent pour l’organisation et des freins et contrepoids pour veiller à ce que plus d’une personne ait accès à l’information essentielle au fonctionnement de l’organisation.

Le Conseil continuera d’améliorer la transparence et s’efforcera de mieux servir ses membres.

Les postes de directeur exécutif, d’administrateur et de trésorier vacants seront affichés sur le site Charity Village et le site du APPC afin d’étendre notre réseau à d’éventuelles candidatures qualifiées.

Notre objectif est d’avoir un nouveau directeur général en poste d’ici la mi-juin.

Bien qu’avoir Ali à bord pour faciliter ce processus de restructuration aurait été idéal, nous respectons sa décision de démissionner.

Le Conseil souhaite la meilleure des chances à Ali dans toutes ses entreprises futures.



Chaleureusement,

Le Conseil d’administration du APPC

Diana Martin, présidente,

Linda Ritcey, vice-présidente

Dave Chidley, co-trésorier

Ryan McLeod, co-trésorier

Francis Vachon, représentant canadien-français

Quinn Bender, représentante de l’Ouest

Stacey Newman, représentante de l’Est


*edited to correct NPAC/APPC
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Dear Members,

We are writing to inform you Ali Ledgerwood has voluntarily resigned from the executive director position.

We respect the depth of consideration Ali put in her decision to resign and know it was not an easy one.

Ali’s contribution to NPAC has gone above and beyond that of an executive director, and we are grateful for her dedication and accomplishments. We all acknowledge NPAC would not be where it is today without her.

Ali took on a great deal of responsibility over the past years, the burden of which impacted the effective handling of some NPAC operations.

Moving forward, the Board will be crafting a strategic plan which will include some restructuring of responsibility and job description clarity for the roles of executive director, treasurer and administrator.

We will work towards implementing a seamless succession plan for the organization and checks and balances to ensure more than one person has access to information vital to the organization’s operation.

The Board will continue to improve transparency and strive to be of greater service to our members.

The postings for an executive director, administrator, and treasurer vacancy will appear on Charity Village and the NPAC site to spread our net wide for potential qualified applications.

Our focus is on having a new executive director in place by mid-to-end of June.

While having Ali onboard to facilitate this restructuring process would have been ideal, we respect her decision to resign.

The Board wishes Ali the best of luck in all her future endeavours.

 

Warmly,

The NPAC Board of Directors

Diana Martin, president,

Linda Ritcey, vice-president

Dave Chidley, co-treasurer

Ryan McLeod, co-treasurer

Francis Vachon, French-Canadian rep

Quinn Bender, Western rep

Stacey Newman, Eastern rep
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NPAC got Feinstein ?!
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Dear friends and colleagues,


You are invited to participate in a roundtable this Thursday, June 10th from 6.30 to 8pm ET.


The News Photographers Association of Canada, The United Photographers of Canada, and independent working photographers have organized to create space to share our concerns as well as come together as a community to begin devising solutions.


At this time, we will focus on two main topics, though we know there are many more issues to address. We hope that this will be the first of many.


The topics are:

1. Mental health support, personal safety and mitigating risk

2. Building a sustainable economic model.


Each will begin with a short presentation laying out the challenges, followed by a panel with a few photographers and editors. We will then open up the floor, so to speak, to questions and comments using the Q&A function on Zoom. More instructions and details will be shared at the beginning of the roundtable.


We are pleased to welcome Dr. Anthony Feinstein, who has done extensive work on trauma amongst journalists and photojournalists, as well as Jane Hawkes and Cliff Londsdale from the Canadian Journalism Forum on Violence and Trauma to lead the first section


To attend, please use the following:


Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/83799372644?pwd=TXp6dmxTejRESTZocTRvT1FPMHVCZz09

Meeting ID: 837 9937 2644
Passcode: 593388
One tap mobile
+16465588656,,83799372644#,,,,*593388# US (New York)
+16699009128,,83799372644#,,,,*593388# US (San Jose)

Dial by your location
        +1 646 558 8656 US (New York)
        +1 669 900 9128 US (San Jose)
        +1 253 215 8782 US (Tacoma)
        +1 301 715 8592 US (Washington DC)
        +1 312 626 6799 US (Chicago)
        +1 346 248 7799 US (Houston)
Meeting ID: 837 9937 2644
Passcode: 593388
Find your local number: https://us02web.zoom.us/u/kd4FHu71cA
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General Discussion / A message from the new Board
« Last post by Diana Martin on June 04, 2021, 04:33 PM »
Hi NPAC members,

Wow, what a whirlwind it has been since we elected a new and expanded board at the annual general meeting (AGM) on May 30, 2021.

I realize many folks are scratching their heads wondering who Diana Martin and Linda Ritcey, your new president and vice-president, are and where they've been hiding.

I get it – it's been a hot minute since Linda and I have popped our heads up out of our respective media jobs, and some of you may be wondering what we are bringing to the board.

Linda and I have both worked for daily and weekly publications,  freelanced, are award-winning photojournalists and have been involved in several boards and not-for-profit organizations.

We are both passionate about photojournalism and the vital role it plays in recording history as it happens. Our job at NPAC is to ensure, much like our industry, the organization continues to evolve and embrace change in a positive way for our membership.

Photojournalists – whether working as a shooter for a weekly, daily, a metro, magazine as staff or a freelancer – all have the same importance within this organization. 

Much like our industry has evolved rapidly over the last decade, we feel NPAC must also grow and change to reflect the changing needs of our membership.  Most photojournalists are running side-hustles to make ends meet, expanding into multi-media and experimenting with drone opportunities within their business models.

Photojournalism doesn't stop whether you're putting your skills to work in the business sector, agriculture, or the local BIA.

We are excited to open up NPAC, and its members to new, perhaps previously undermined, opportunities to increase the demand for their skills.

How are we going to do that?

Linda's experience with not-for-profits, marketing, event and public relations is a real asset. A graduate of Loyalist College photojournalism and public relations program, Linda is continuing to build on her education by currently pursuing her degree in Media Studies at Trent University while working for the Metis Nation of Ontario as their community relations' communications director.

The woman never stops, and she's already looking into grant and sponsorship opportunities for NPAC members.

I bring my own experience as a founding member of the Great White North Workshop, with a strong focus on education and inspiration. Whether we are a new shooter or a seasoned pro, we all thrive when we continue learning and opening ourselves up to new opportunities.

I'm bringing passion, dedication and a whole lot of willingness to think outside the box, collaborate and openness to growing NPAC in a way that not only serves our members today but grows and changes to serve their needs into the future.

The rest of the new board (outlined below) also brings unique skills, passion and determination to NPAC because they see the value and the potential in the future.

For us to make NPAC what the membership needs, you have to tell us what that is.  We are here to listen, help if we can and find new solutions if the answers don't currently exist.

It's a team effort, and if the first week is any indication, this membership is fired up and ready to dig in to make change happen.

Thank you for your continued faith in NPAC. We hope to serve you well over the next two years and beyond.


AGM Synopsis:

Not only did the membership vote in favour of expanding our board to include regional representatives, but all seven positions were also filled! We didn't even have nominations for all of them when the AGM started. Talk about an excellent start for an all-new board!

NPAC members elected Ms. Diana Martin as president, Ms. Linda Ritcey as vice president, Mr. Quinn Bender as Western representative, Ms. Stacey Newman as Eastern/Central representative and M. Francis Vachon as French Canadian representative. 

Dave Chidley and past-vice president Ryan McLeod were elected as short-term co-treasurers while the board actively seeks someone with financial experience to take on the role full-time.

Crystal Schick takes her place as honours and Recognitions Chair, relieving Cole Burston of his duties.

Ali Ledgerwood remains the executive director.

Mr. Warren Toda, the Yoda of all things NPAC and photojournalism, has followed through on his oft-heard "this is my last year" claim and is handing over the reins as Website Publisher to the capable hands of Mr. Brent Calver.

We all hailed the legend of Chad Hipolito as he bid farewell to his position as Clips Contest Manager at the AGM. We hope the membership keeps the newly appointed Clip Master, Mr. Evan Buhler, pixel-deep with the best damn images produced by Canadian shooters throughout the year. 

Not to be outshone, the Social Media Curators (a.k.a. The Rulers of NPAC Instagram) are back with a vengeance, led by Mr. James Park, the MediaMixer himself and the suave Quebecois social-photog connection, Andrej Ivanov and Patrick Woodbury.

We've got some good leads on Student Liaisons for Western Canada, but like our regional directors, we'd love to have an Eastern and French student liaison. Please reach out to young graduates and students and let them know we want and value their insight.

We are looking for an administrator if you know anyone with the skills and passion for the industry.  Volunteering for this position doesn't necessarily mean you have to BE a photojournalist. Still, we are looking for folks with mad organizational skills to keep NPAC moving forward in the right direction with plenty of momentum.


Warmly,
Diana Martin,
NPAC President



(Edit -  added two links in the first sentence - Warren Toda)
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General Discussion / Interesting Articles Shared From the NPPA
« Last post by Ali Ledgerwood on May 26, 2021, 08:11 PM »
Hi everyone,

Here are some items that you might find interesting from the weekly NPPA newsletter.  I don't share it all the time as it might not be as relevant, but I do hope you find some of this helpful.  Let me know your thoughts.

Here's my three for this week...

1. As photojournalists are pivoting and diversifying how they earn a living, photographer Evan Ranft, a well-known YouTuber, discusses in a video he has published what he earned in 2020 from his YouTube work, pulling back the curtain on how money is (or isn’t) made on the platform - specifically for a photographer. Ranft, whose main income comes from assignment photography, talks about how he generates income from the multiple silos of his efforts. Spoiler alert: His channel analytics shows $25k in income from the ads on his channel alone, and that is with 224k subscribers. 
2. Last week a class-action lawsuit https://www.hollywoodreporter.com/business/digital/instagram-embed-feature-sparks-copyright-suit-from-users-1234957184/ was filed against Instagram by two photojournalists. The proposed suit includes any photographers whose work was posted on IG and later embedded after July 2013.

3. The Curious Society https://www.curioussociety.org is a new organization whose mission is “dedicated to supporting photojournalism … [where] the people writing the first draft of history deserve to make a decent living … and be able to support their families with a meaningful career in photojournalism.” In addition to promoting photographers doing good work, they have given out grants for the past two months, and are producing a quarterly publication with fair licensing fees paid for work appearing in the publication. Started by seasoned professionals in the industry, the organization is a breath of fresh air in challenging times.
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General Discussion / VII Mentor Program Open Call- May 26 - June 18
« Last post by Ali Ledgerwood on May 26, 2021, 07:38 PM »
The VII Mentor Program is calling for new applications. The first program of its kind, it has developed some of the brightest new talents in photojournalism since it was first launched in 2008.

The program has been newly redesigned for 2021. In partnership with VII Academy, it will provide a structured professional environment for emerging new talents in the industry, focusing on those from the majority world and underrepresented communities. Many of our mentees have gone on to build successful careers in the media. Some of them are now members of VII, Noor, and Magnum photo agencies and are working on assignments for publications like The New York Times, Time Magazine, and National Geographic.

The duration of the program is two years. During this time, the mentees will have weekly scheduled contact with the program leader and be integrated into a structured professional learning environment. They will work with editors, curators, and other media professionals and be assigned to a practicing member of VII who will provide professional guidance and mentoring. VII Photo Agency will distribute the photographer’s work for the duration of the program.

How to Apply
Please click here to apply through Awardforce through June 18, 2021 at 11:59 PM EST. You must first set up a simple account and then will be able to select “VII Mentor Program” from a drop-down list of categories.

The application requires a portfolio consisting of stories (not single images) that should demonstrate the breadth of the applicant’s photographic experience; proof of at least six published pieces of work; and information about background and experience. All texts must be submitted in English.

Please contact submissions@viiphoto.com with any questions.

VII Mentor Program Selection Criteria
The VII Mentor Program invites applications from the following:

Promising and talented emerging photographers from diverse backgrounds, especially those from underrepresented communities within the industry.

Photographers who are already trained and have a minimum of 3 years of professional experience (some allowances will be made for advancement/skills training for working photographers who have had no access to formal education or training).

Photographers who can demonstrate a cohesive personal aesthetic vision and are generating interesting, unexpected and mature story ideas.

Note: Some applicants may be considered too advanced for the program.

Click here to apply: https://viiphoto.com/mentor-program-open-call/
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